Boende är oroliga för brons framtid

Vad händer om väg 801 utgår ur statligt vägunderhåll? Trots Trafikverkets nekande är kommunen och närboende oroliga för att det kan resultera i att Vännebergabron tas bort.

Närboende är oroliga för att Vännebergabron kan tas bort om väg 801 görs om till en enskild väg. Men Trafikverket tillbakavisar detta.

Närboende är oroliga för att Vännebergabron kan tas bort om väg 801 görs om till en enskild väg. Men Trafikverket tillbakavisar detta.

Foto: Thomas Möller

Söderköping2019-10-29 08:00

Som vi tidigare har rapporterat vill Trafikverket att väg 801 övergår till att vara enskild väg, vilket skulle innebära att Drothems byalag får ta över drift och underhåll av vägen. 

Vännebergabron, som länkar samman väg 210 med E22, har Trafikverket sagt att de ska behålla det vattenrättsliga ansvaret för. Det innebär att myndigheten har ansvar för den funktionella säkerheten för brokonstruktionen, men drift och kostnader för den öppningsbara bron vill Trafikverket att de enskilda ska stå för.

Ingegerd och Hans Edman bor i närheten av bron och har engagerat sig för att vägen ska förbli statlig.

– Vi har försökt få till en dialog från dag ett, men har haft svårt att få svar på våra frågor. Nu har vi inget förtroende kvar för Trafikverket, säger Ingegerd Edman, som också är ordförande i Drothems byalag.

Hon är helt övertygad om att bron kommer att plockas bort om vägen blir enskild. Med stöd av paragraf 32 i Väglagen har Trafikverket rätt att plocka bort lös egendom, som exempelvis en bro, inom ett år efter att vägen blivit enskild.

– Det vore en katastrof för bygden, säger Ingegerd Edman och pekar bland annat på att det skulle vara leda till stora problem för ett antal företag längs vägen.

Samma paragraf säger att det som inte förts bort inom ett år tillfaller fastighetsägaren, i det här fallet byalaget. Om Trafikverket ändå vill behålla bron krävs beslut från länsstyrelsen och det beslutet är tidsbegränsat. 

– Det innebär att det inte finns någon framtida garanti för att bron finns kvar – om inte vägen förblir statlig, säger Ingegerd Edman. 

Hon menar att Trafikverket är väl medvetna om att byalaget inte har ekonomi till att sköta drift och underhåll av bron.

– De vet att om de erbjuder oss den så måste vi säga nej. Det blir ett alibi för Trafikverket att ta bort bron.

Men Trafikverket tillbakavisar helt att det skulle finnas några planer på att ta bort bron om väg 801 blir enskild. 

– Vi har ingen dold agenda. Bara för att paragraf 32 i Väglagen erbjuder en möjlighet att ta bort bron betyder det inte att vi tänker göra det, säger Thomas Pihl, kommunikatör på Trafikverket.

Att Trafikverket behåller det vattenrättsliga ansvaret innebär enligt honom att alla eventuella reparationer och renoveringar som behövs för att bron ska bibehålla sin funktion utförs och bekostas av Trafikverket.

– Det som skulle åligga vägföreningen handlar om snöröjning och att ta bort eventuell vegetation.

Väglagen säger att lös egendom som inte förts bort inom ett år tillfaller fastighetsägaren, i det här fallet byalaget. Hur ser du på det?

– Vi kommer att skriva ett särskilt avtal med den framtida väghållaren som kommer att reglera vilka åtgärder som Trafikverket är skyldig till, säger Thomas Pihl.

Hur länge skulle det avtalet gälla?

– Avtalet skulle gälla tills vidare.

Söderköpings kommun är generellt sett nöjda med Trafikverkets vägplan, men ser också problem med Vännebergabron om väg 801 tas ur statligt vägunderhåll.

– Vi är oroliga för vad som kommer hända med bron och det har vi varit tydliga med i vårt yttrande, säger Johanna Grander, kommunens projektledare för E22.

Men Trafikverket säger att de inte har några planer på att ta bort bron. Varför är du ändå orolig?

– För att vi ska känna oss helt säkra och garderade vill vi att det ska vara som i dag och det är vad länsstyrelsen och regionen också sagt, så vi är i gott sällskap. Om vägen fortsatt är i statlig väghållning är bron en icke-fråga, säger hon och fortsätter:

– Det är inte så att vi misstror Trafikverket, men över tid händer saker och de som jobbar med de här frågorna i dag kan inte garantera vad som händer om 10–20 år. De jobbar antagligen inte där då, det är en helt ny situation.

Men för Thomas Pihl är redan bron en icke-fråga, sedan de beslutat sig för att behålla det vattenrättsliga ansvaret för den.

Hur ser ni på att kommun och byalag inte litar på er när ni säger att bron ska finnas kvar?

– Trafikverket har tagit ett beslut om att behålla bron, om väg 801 blir en enskild väg. Dels för att bemöta kommunens önskemål, men även för att möta den oro från övriga berörda som vi uppfattat. 

– Vi har varit så tydliga vi kan med detta. Att byalaget ändå inte litar på Trafikverket kan vi bara beklaga. 

Hur tror du att misstron mot Trafikverket har uppstått?

– Jag avstår från att spekulera i det, säger Thomas Pihl.

Ingegerd och Hans Edman har lagt 2,5 år på att granska Trafikverkets föreslagna indragning av väg 801. "När det här blir verklighet bor vi inte kvar här, men vi gör det här för bygden, som skulle fara illa om förslaget går igenom", säger Hans.
Ingegerd och Hans Edman har lagt 2,5 år på att granska Trafikverkets föreslagna indragning av väg 801. "När det här blir verklighet bor vi inte kvar här, men vi gör det här för bygden, som skulle fara illa om förslaget går igenom", säger Hans.
Karta: Vännebergabron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!