"Vi gör allt vi kan för att jobba ifatt"

Nya godsjärnvägen Kardonbanan växer fram mellan hamnen och stambanan. Projektet är fortfarande försenat, men tidsplanen ska hållas.

Markarbetena vid byggandet av Kardonbanan är fortsatt försenade. Men efter att extra resurser satts in handlar det nu om fem månader i stället för tio månaders försening.

Markarbetena vid byggandet av Kardonbanan är fortsatt försenade. Men efter att extra resurser satts in handlar det nu om fem månader i stället för tio månaders försening.

Foto: Hanna Petersson

Norrköpings kommun2019-11-01 17:30

I somras uppskattades att byggandet av den nya godsjärnvägen Kardonbanan var tio månader försenat. 

– Nu har den tiden minskats till omkring fem månader, säger Niklas Engström, avdelningschef vid samhällsbyggnadskontoret i Norrköpings kommun.

– Vi hade en avstämning kring produktionsläget häromdagen. Entreprenören Rover Grupo har satt in så mycket resurser att vi kunnat ta in några månader.

Det som är försenat är markarbetena runtom själva järnvägen och väg. Sådant som grävarbeten, vägar och broar. I markentreprenaden ingår bland annat inte spår el och kontaktledningar.

– Förseningen behöver inte betyda att inkopplingen på stambanan som är planerad till vecka 44 år 2020 försenas, säger Niklas Engström.

– Eller att driftsättning som är planerad till mars 2021 försenas. Vi gör allt vi kan för att jobba ifatt.

Markarbetena mellan E4 och Kardonbron börjar bli färdiga. Nu byggs både järnvägsbron och cykelbron över E4. Nästa vecka ska den nya farbanan över Kardonbanken mellan Malmölandet och Händelö gjutas.

Hittills har ungefär halva den kommunala budgeten för markarbetena använts. Men de extra resurser entreprenören Rover Grupo satt in kostar. Diskussioner om vem som ska svara för de ökade kostnaderna pågår mellan entreprenören och kommunen.

Påverkar det kommunens kostnader för Kardonbanan?

– Kommunen jobbar mot att vi ska hålla budget. Men diskussioner förs angående tidsförlängning och kostnader kopplat till detta, säger Niklas Engström. Det avser vi att det inte ska göra. 

– Sedan kan det hända att förutsättningarna förändras vid exempelvis schaktning och då kan entreprenören ha rätt till ersättning.

Norrköpings kommun har en budget för sin del av kostnaderna för Kardonbanan på 376 miljoner kronor, det gäller både kommunens del av kostnaderna för järnvägen och kostnader för infrastruktur. Trafikverket finansierar 50 procent av byggnationen av järnvägen.

– Än så länge håller vi budgeten. 

För att snabba på markarbetena har man sagt upp ett par av de arbeten Rover Grupo skulle gjort. Dels att frakta schaktmassor till Yxbacken, dels att bygga en bro över E4. Nu pågår nya upphandlingar för de arbetena.

Upphandlingar som enligt Niklas Engström ska vara klara inom den närmaste tiden.

Vi har sökt svenska Rover Grupos VD för en kommentar utan att lyckas. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!