Den nya bron över Strömmen var efterlängtad

Det omfattande arbetet på Hamnbron sker inte på Hamnbron. Men när nya Hamnbron invigdes 1970 var det ändå Hamnbron som invigdes.

1970. Med ett knappt halvår kvar till trafiken släpps på, är arbetet i full gång med nya Hamnbron. Kopplingen till den ursprungliga bron kan hittas i de gamla brofundamenten som nu kom till fortsatt användning.

1970. Med ett knappt halvår kvar till trafiken släpps på, är arbetet i full gång med nya Hamnbron. Kopplingen till den ursprungliga bron kan hittas i de gamla brofundamenten som nu kom till fortsatt användning.

Foto: NT-foto

Norrköpings kommun2019-10-19 10:00

Den stora svartvita bilden, "Då-bilden", här ovanför togs i juli 1970. Arbetet med Hamnbron pågick för fullt och skulle så göra i ytterligare några månader innan trafiken släpptes på i december samma år. Den nya Hamnbron var efterlängtad och en nödvändighet eftersom den tilltagande trafiken på Ståthögaleden i sin tur hade bidragit till att belastningen på gamla Hamnbron blivit allt tätare. Den tidigare klaffbron "låstes" sommaren 1959 och biltrafiken slapp därefter i alla fall att invänta broöppningarna som släppte igenom bogserbåtarna, isbrytarna och turistbåtarna till hamnens innersta del.

Den åtgärden räckte dock inte och 1964 fattade Norrköpings kommun beslut om att en ny broförbindelse skulle projekteras. Mer om den längre fram i texten.

Nu, nästan 50 år senare, arbetas det på nytt för fullt på Hamnbron. Tror man i alla fall till en början. Granskar man sedan projektet på lite närmare håll inser man snabbt att insatsen sker på hamnens norra kaj, vid Packhusgatan, i höjd med brofästet.

– Nej, det här arbetet har egentligen inte med själva bron att göra. I stället skapar vi en helt ny passage mellan Saltängsgatan och Inre hamnen i öst-västlig riktning. En trygg och välkomnande entré till hela det nya området. Målsättningen är att Inre hamnen ska bli mer tillgänglig och att det ska gå att ta sig dit på ett säkrare sätt. Tidigare har det varit rörigt med flera olika och otydliga passager.

Daniel Hildén, projektledare för Inre hamnen, visar och berättar medan eftermiddagstrafiken rullar på i måttlig fart på den delvis avstängda Hamnbron.

– Vi ligger bra till, fortsätter han.

– Arbetena på själva Packhusgatan kommer vara klara redan i helgen. Natten till måndag räknar vi med att avstängningarna kan tas bort, så att trafikanterna återigen kan använda alla filerna. Det som återstår efter arbetena på gatan är egentligen bara träd och asfalt för gång- och cykelbanorna som ska komma på plats. Träden har inte levererats från Skåne ännu, men kommer under november. Den nya granitmuren är i alla fall på  plats. Den ska dels skapa en trygg barriär för att skilja biltrafiken från gående och cyklister och dels fungera som visst bullerskydd mot Tullhuset i väster och den nya parken i öster. Gång- och cykelbanorna längs Packhusgatan breddas samtidigt.

Åter till byggande av "nya" Hamnbron. I juni 1967 gav vattendomstolen klartecken för nybygget över Strömmen och året därpå var man igång. Projektet omfattande egentligen fyra fasta broar; två gatubroar, en järnvägsbro och en specialbro för ledningar som bland annat reningsverket och värmeverket kunde dra nytta av. Broarna skulle utformas så att de gav en fri segelhöjd på 2,5 meter över medelvattenytan.

I samband med att "Då-bilden" togs i juli 1970 kunde NT rapportera om ett omfattande arbete vars budget låg på 11,3 miljoner kronor:

"Det var ett omfattande projekt man startat som inte enbart innebar att bygga broar. I arbetet ingick husrivningar, omfattande gatuarbeten, gatubreddning, flyttande av järnvägsspår och mycket annat. Pumpstation för avloppsvatten byggdes på södra landfästet.

Grundförhållandena var dåliga och man måste utföra ett omfattande pålningsarbete för att nå fast grund under all leran. Under arbetet med nya bron kunde man konstatera att de träpålar som slagits i för den gamla Hamnbron fortfarande var kärnfriska".

Brofundamenten från den gamla bron användes för den nya brons västliga trafikled. Ett sätt att knyta samma Hamnbrons då och nu, om man så vill.

Söker vi oss ännu längre tillbaka i tiden hamnar vi händelsevis i höjd med lördagen den 4 december 1915. Det var nämligen då den ursprungliga Hamnbron invigdes. Till glädje för alla Norrköpingsbor, rapporterades det. Utom möjligen för "Roddarmadammerna i Norrköpings hamn". Det var nämligen de som tidigare hade skött transporten av medborgare över den här delen av Strömmen per båt. De hade gjort sig en hacka och varje överfart kostade två öre per resenär. De visste dock rimligen om att deras inkomst var hotad på sikt och planerna på en bro hade varit i omlopp ända sedan den första utredningen i ärendet presenterades 1902.

Startsträckan blev dock lång och det dröjde fram till 1912 innan stadsfullmäktige beslutade om brobygget. Den ursprungliga Hamnbron kom att kosta 910.000 kronor. Den invigdes som sagt i december. Liksom den nya Hamnbron 1970. Och liksom det pågående arbetet.

2019. Man kan tro att det stora bygginsatsen vid Hamnbron handlar om just Hamnbron. Men bron går fri. Det är den nya passagen in till Inre hamnen som skapas.
2019. Man kan tro att det stora bygginsatsen vid Hamnbron handlar om just Hamnbron. Men bron går fri. Det är den nya passagen in till Inre hamnen som skapas.
Norrköpings broar

Hamnbron är bara en av Norrköpings normalt 23 broar över Strömmen. För tillfället är det dock bara 22 eftersom Femöresbron fortfarande saknas. När Norrköping en gång i tiden började växa på allvar, på båda sidor om Strömmen, blev behovet av en smidig förbindelse över vattnet snart akut. Den första bron i Norrköping som någonsin omnämnts historiskt är Gamlebro, mellan Västgötegatan och Järnbrogatan, som av allt an döma var i bruk redan i början av 1300-talet. Hamnbron invigdes 1970.

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!