Pasta med tomtatsĂ„s – Gabriella Arvidsson

Med novellen "Pasta med tomatsÄs" Àr Gabriella Arvidsson en av 2022 Ärs vinnare av tvÀvlingen Unga berÀttare.

Gabriella Arvidsson om sitt skrivande: ”Kreativt skrivande Ă€r utmanande och en fantastisk form av konst, dĂ€r man fĂ„r mĂ„la bilder med ord. Jag gillar avsaknaden av regler som bestĂ€mmer hur man ska skapa och tolka det som skapas; jag gillar friheten.”

Gabriella Arvidsson om sitt skrivande: ”Kreativt skrivande Ă€r utmanande och en fantastisk form av konst, dĂ€r man fĂ„r mĂ„la bilder med ord. Jag gillar avsaknaden av regler som bestĂ€mmer hur man ska skapa och tolka det som skapas; jag gillar friheten.”

Foto: Privat

Litteratur2022-12-10 09:00

Liv tittar nöjt in i kvinnans stilla, bruna ögon och kliver sedan ner frĂ„n pallen som hĂ„llit henne i ögonhöjd med kvinnan i tavlan. Ovanför byrĂ„n satt nu mĂ„lningen och blickade ut över de ynka 30 kvadratmeter Liv numera kallar sitt hem. Med en djup suck sĂ€tter hon hĂ€nderna pĂ„ höfterna och ler. LĂ€genheten kĂ€nns fortfarande tom och frĂ€mmande, men med den nya tavlan pĂ„ vĂ€ggen börjar den Ă€ntligen komma till liv. MĂ„lningen hade hon hittat i en liten second-hand-butik hon besökt pĂ„ hemvĂ€gen. Ingenting vĂ€ckte sĂ€rskilt stort intresse hos henne förrĂ€n hon sĂ„g den detaljrika guldramen sticka ut bakom en kartong med pocketböcker. NĂ€r hon drog fram tavlan och mötte kvinnans rofyllda blick kunde hon med ens se den pryda hennes lĂ€genhet. MĂ„lningen var ett impressionistiskt portrĂ€tt av en ljus kvinna med mörk, elegant frisyr och en vacker, krokig nĂ€sa. Hennes tunna lĂ€ppar lĂ„g i ett försiktigt leende och var fĂ€rgade lĂ€tt röda. Bakgrunden var mer abstrakt, men tycktes förestĂ€lla en vĂ€lvĂ„rdad trĂ€dgĂ„rd med blommor i nedtonade fĂ€rger. Liv tog genast tavlan till kassadisken, betalade och traskade muntert hem. 

Liv lade tillbaka verktygslĂ„dan i den trĂ„nga stĂ€dskrubben och gick till köket för att se vad hon kunde laga till middag. Detta “kök” var för tillfĂ€llet tvĂ„ kokplattor pĂ„ ett soffbord, dĂ„ den före-detta köksvrĂ„n rivits ner för att ge plats Ă„t det nya köket som skulle börja installeras senare i veckan. Kyl och frys, som behĂ„llits, stĂ„r nu vĂ€ntande i det kala kaoset. Liv plockar fram en kastrull frĂ„n en papperskasse, fyller den med vatten och sĂ€tter den pĂ„ en av kokplattorna. Medan vattnet vĂ€rms upp letar hon reda pĂ„ ett paket spaghetti och en burk tomatsĂ„s. NĂ€r vattnet börjar koka plockar hon ut en nĂ€ve spaghetti, placerar pastan mellan sina knutna nĂ€var och knĂ€cker av dem pĂ„ mitten. 

Ett högt tjut brister ut och Liv slĂ€nger förskrĂ€ckt ifrĂ„n sig de brutna spaghetti-bitarna sĂ„ de hamnar överallt i rummet. Med vidöppna ögon skannar hon rummet efter skrikets kĂ€lla men ser bara tomma vĂ€ggar, en soffa, en sĂ€ng och
 tavlan! Hon fĂ€ster blicken pĂ„ tavlan och drar hĂ€ftigt efter andan nĂ€r hon upptĂ€cker rörelse innanför tavelramarna. 

“Vad Ă€r det jag ser?!” ropar kvinnan i tavlan och skrattar högt och klart. 

Liv stirrar pĂ„ kvinnan och lĂ„ter hakan falla. De tydliga penseldragen liksom rör sig som om fĂ€rgen inte alls torkat utan fortfarande förflyttas av konstnĂ€rens pensel. FĂ€rgen tycks Ă€ven Ă€ndras i nyans och ton i samband med kvinnans rörelser vilket skapar illusionen av skiftande högdagrar och skuggor. 

Kvinnan lugnar sig och torkar nĂ„gon tĂ„r frĂ„n sin kind innan hon Ă„terigen brister ut i ett vilt skratt. Liv har frusit till is och kĂ€mpar för att klĂ€mma ut ett ord. 

“Det Ă€r oartigt att stirra. LĂ€r ni er inte sĂ„dant hĂ€r?” sĂ€ger kvinnan genom sitt skrattanfall. “Precis som ni inte lĂ€r er riktig matlagning?” tillĂ€gger hon vilket triggar Ă€nnu ett Ă„terfall i skrattandet. 

NÄgra droppar kokande vatten landar pÄ Livs hÀnder och hon tjuter till. Den plötsliga kÀnslan vÀcker liv i henne.

“Vad
” börjar hon men tappar direkt orden. Drömmer hon? Hennes huvud kĂ€nns dock kristallklart. 

“Ja, jo
” sĂ€ger kvinnan, som Ă€ntligen verkat lugna sig, och viftar med handen. “Otroligt, jag vet. Men hĂ€r Ă€r jag Ă€ndĂ„ och jag kan inte förklara varför, sĂ„ börja inte frĂ„ga.” sĂ€ger hon plötsligt strĂ€ngt. 

“Det Ă€r lika roligt att se era reaktioner varje gĂ„ng” sĂ€ger hon sedan och fnissar igen. 

Jo. Detta mĂ„ste vara en dröm. Det Ă€r som om hon bevittnar hĂ€ndelsen bortkopplad frĂ„n sin kropp. Eller har hon bara hamnat i chock? Liv svĂ€ljer och harklar sig. SĂ„dant hĂ€r ska inte hĂ€nda. Hon slĂ€pper ut ett plötsligt, hysteriskt skratt och möter kvinnans belĂ„tna blick. 

“Vad gör du?” frĂ„gar Liv platt. 

Var det verkligen det bÀsta hon kunde komma pÄ?

“Nej.” sĂ€ger kvinnan och flinar. “Vad sysslar du med?”

“Jag lagar middag.” sĂ€ger Liv en aning generat och tittar ner pĂ„ sin improviserade köksstation för att hitta motivet för kvinnans pĂ„hopp. 

“Nej
 Med pastan menar jag sĂ„klart.” sĂ€ger kvinnan och gestikulerar mot golvet som strösslats med pasta. 

“Den fĂ„r inte plats i kastrullen!”

Kvinnan himlar dramatiskt med ögonen. 

“Har du ens saltat vattnet?” 

Liv har inte saltat vattnet. Hon tittar mÄllöst pÄ kvinnan och öppnar munnen för att sÀga nÄgot men lÄter den bara hÀnga öppen.

“Svenskar!” utbrister kvinnan. “VadĂ„? Blir det för starkt?”

Liv börjar rota i papperskassen bredvid soffan och sliter upp ett saltkar. Hon skruvar av locket, river bort plasten och sÀtter tillbaka locket igen. Efter att ha öst i en stor mÀngd salt i kastrullen tittar hon upp pÄ kvinnan och höjer ögonbrynen. Kvinnan kÀmpar mot ett flin.

“SĂ„!” sĂ€ger Liv och slĂ„r uppgivet ut hĂ€nderna.

Kvinnan tittar mellan Liv och den nyöppnade burken salt i hennes hand.

“Första gĂ„ngen du anvĂ€nder kryddor?”

RĂ€dslan som satt klorna i Liv försvinner plötsligt och ger rum Ă„t den vĂ€xande irritationen. Hon ignorerar tavlan och sĂ€tter pĂ„ den andra kokplattan, pĂ„ vilken hon placerat en stekpanna, samtidigt som hon rör runt i kastrullen dĂ€r hon hĂ€llt i ny (hel) spaghetti. Liv har nu nĂ€stan glömt tavlan, men nĂ€r hon vant öppnar glasburken med tomatsĂ„s för att hĂ€lla i innehĂ„llet i stekpannan och hör det familjĂ€ra fnisset pĂ„minns hon plötsligt om kvinnans nĂ€rvaro. 

“Vad!?” 

“FĂ€rdig tomatsĂ„s.” 

Liv rynkar ogillande pÄ ögonbrynen och blÀnger pÄ kvinnan. Nu har hon faktiskt gÄtt för lÄngt.

“FörstĂ„r du inte att mĂ„nga inte kan eller vill laga komplicerade mĂ„ltider varje dag? Att köpa massor av ingredienser, ha matlagningskunskaperna, tid, ork
” 

Luften i Livs lungor tar slut och hon mÄste pausa för att ta ett nytt andetag.

“Okej, okej. Jag förstĂ„r, jag förstĂ„r.” sĂ€ger kvinnan nonchalant och undviker att se Liv i ögonen. “Men koka Ă„tminstone inte pastan för lĂ€nge.”

Liv suckar och ÄtergÄr till sin matlagning, eller matuppvÀrmning som kvinnan kanske skulle kalla det. Hon hÀller tomatsÄsen i stekpannan, rör om medan den vÀrms upp och plockar sedan fram en skÄl och bestick som hon placerar pÄ soffbordet. Ett larm pÄ Livs mobil börjar pipa och pÄminner om att pastan Àr fÀrdigkokt. Liv stÀnger av timern och fortsÀtter röra runt i tomatsÄsen.

“Spaghettin Ă€r fĂ€rdig.” sĂ€ger kvinnan.

Liv fortsÀtter som om hon inte hört kvinnan.

“HallĂ„? Hör du inte? Pastan Ă€r klar.” upprepar hon. 

De smÄ inristade detaljerna pÄ trÀslevens skaft blir plötsligt vÀldigt intressanta och Liv studerar dem nÀrmare.

“Din pasta kommer överkokas!” ropar kvinnan irriterat men hon fĂ„r fortfarande inget svar. Kvinnan sluter ögonen och placerar fingertopparna mot sina tinningar som om den icke-al dente-pastan ger henne huvudvĂ€rk. Det gĂ„r nu upp för henne vad Liv sysslar med.

“Jag ser en annan kvinna i nöd och rusar för att stĂ„ till tjĂ€nst men allt jag bemöts med Ă€r nonchalans och otacksamhet
” muttrar hon. “Först saltet och nu pĂ„minner jag om att pastan kokat fĂ€rd-”

“Jaha, Ă€r pastan fĂ€rdig?” svarar Liv glatt och stĂ€nger av plattorna. 

Kvinnan i tavlan blÀnger pÄ Liv nÀr hon gÄr till badrummet för att hÀlla ut pastavattnet i handfatet. Liv kommer ut ur badrummet och hÀller upp pastan och tomatsÄsen i skÄlen. Hon gÄr sedan till kylskÄpet och plockar ut en ketchupflaska. NÀr kvinnan fÄr syn pÄ flaskan vidgar hon ögonen för att sedan stÀnga dem och skaka lÄngsamt pÄ huvudet. Liv kan se ett leende vÀxa fram och ler nöjt för sig sjÀlv.

“Du ska inte ha ketchup pĂ„ pastan.” sĂ€ger kvinnan och fortsĂ€tter skaka pĂ„ huvudet. Hon kĂ€mpar inte lĂ€ngre mot leendet. 

Liv öppnar locket, vĂ€nder försiktigt flaskan upp-och-ner över skĂ„len och tittar nöjt mot tavlan. DĂ€r sitter kvinnan med hĂ€nderna framför ansiktet. Hon sĂ€rar nĂ„gra fingrar för att se upproret som Ă€r pĂ„ vĂ€g att Ă€ga rum. NĂ€r deras blickar möts pressar Liv pĂ„ flaskan och lĂ„ter ketchupen slingra sig ner i skĂ„len. Kvinnan flĂ€mtar till och brister ut i ett överdrivet lĂ„tsastjut som överröstar Livs fnitter. Fnisset dör lĂ„ngsamt ut och Liv ler för sig sjĂ€lv. NĂ€r hon tittar upp pĂ„ tavlan igen upptĂ€cker hon att dess stillhet har Ă„terfunnit sig. En kĂ€nsla av vemod sköljer över henne och hon lĂ„ter sitt leende tona bort. HĂ€nde det dĂ€r precis? FĂ€rgen pĂ„ canvasen ligger torr och stilla som om den aldrig rört sig. Liv tar en tugga av sin nu fĂ€rdiga mĂ„ltid och inser att den Ă€r en aning godare Ă€n den brukar vara. HĂ€ndelsen börjar redan kĂ€nnas som en bisarr feberdröm, men hon lovar sig sjĂ€lv att aldrig glömma. Det skulle hon nog lyckas med. Hur skulle hon kunna glömma det faktum att det var just efter denna dag som hon började salta sitt pastavatten? 

Gabriella Arvidsson Ă€r 18 Ă„r och bor i Valdemarsvik 

Juryns motivering:

"Det hÀr Àr ett möte som överraskar lika mycket som det underhÄller och det Àr svÄrt att inte le nÀr man lÀst klart novellen. Med smÄ detaljer i ett Ànnu mindre kök lyckas författaren förmedla precis det lite ensamma, hektiska och kanske uppgivna liv mÄnga kÀnner igen sig i. Det krÀvs ingen vÀrldsomvÀlvande sensmoral eller skrÀckinjagande vÀndning för att novellen ska roa lÀsaren och lÀmna efter sig en varm eftersmak. Det hÀr Àr en perfekt beskrivning av allt det vackra som gÄr att hitta i vardagen. Det hÀr Àr diskbÀnksrealism med stark, italiensk kryddning."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!