SJ:s personal har ersatts av en app

Stockholms central.

Stockholms central.

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2023-04-20 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag senast skulle åka tåg från Stockholms C till Norrköping läste jag på informationstavlan att mitt tåg stod still mellan Gävle och Uppsala och var inställt. Vad göra? Jag gick till informationsdisken mitt i väntsalen för att få råd. Där möttes jag av beskedet att detta bara var en turistinformation för den som behövde hjälp med hotell, kartor och tips om sevärdheter i huvudstaden. Var fanns då SJ:s personal? Svaret blev att SJ inte har någon personal på Stockholms C. Byte av biljetter får vara och en sköta via deras app. Personal behövs inte för frågor och hjälp till resenärer, som eventuellt kan behöva.
Tror någon att detta kan inträffa utanför Sverige? Personen i turistinformationen och jag var överens om att det måste vara både unikt och uselt utan jämförelse. Inte underligt att SJ är ett företag, som uppenbart inte fungerar som det ska. Man tar sig för pannan.