Tips till politikerna från en lärare i grundskolan

Jag har bara varit lärare i grundskolan i femton år och under dessa år har det alltid handlat om att vilja och att kunna. Allt handlar om resurser.

Det politiska spelet kring skolan och barn och ungdomars skolmiljö ter sig ytterst märkligt, tycker signaturen Eriksson. Genrebild.

Det politiska spelet kring skolan och barn och ungdomars skolmiljö ter sig ytterst märkligt, tycker signaturen Eriksson. Genrebild.

Foto: Gorm Kallestad

Insändare2023-11-28 11:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De knappa resurser som gällt tidigare ska nu med Borgerlig samverkan stramas åt ytterligare, stålbad kallas det visst. 

De partier med Socialdemokraterna i spetsen som höll i ordförandeklubban förra mandatperioden råmar högt om katastrof. Då inställer sig ju frågan, vad gjorde ni själva när ni satt vid makten? Det politiska spelet ter sig ytterst märkligt och har fått en ton av att vara rent bedrövlig.

Politiker, oavsett färg, agerar som om de sitter inne med ett "know-how" ingen annan har.

Jag har under mina femton år tackat av mellanstadieelever på väg till högstadiet, högstadieelever på väg mot gymnasiet och vid varje tillfälle bett till högre makter att de kommer att lyckas vidare med sin utbildning. Tyvärr har jag också funderat starkt över hur det ska gå för de elever som inte lyckades fullt ut med sina studier på grund av bristande stöd. Ett stöd som varje elev har rätt till enligt skollagen men som över tid blivit mer och mer urvattnat.

Ni som nu sitter i kommunledningen och maktens boningar men även ni som satt där tidigare, här får ni ett tips. 

Ta bussen ut till olika skolor, förklara för rektorerna var och på vilket sätt effektiviseringen ska genomföras utan att de bryter mot skollagen.

Sedan kan ni sätta er i klassrummen och förklara för eleverna hur det kan komma sig att det så ofta byts lärare och vikarier men framförallt varför de inte får den hjälp de har rätt till.

Assistenter och övriga stödpersoner behöver ni inte bry er om för de flesta har redan försvunnit, antagligen för att de var överflödiga. 

Sedan kan ni gå hem till era kontor och fundera på varför ett förhållandevis stort antal elever känner sig otrygga i skolan, inte uppnår skolans mål på grund av besparingar till evighetens evighet. Här kan ni troligen använda ert "know-how".

Barn och ungdomar är det viktigaste vi har. De har rätt till en trygg och lärorik skolmiljö som andas framtidstro för det egna jaget men det urholkas mer och mer i jakten på effektiviseringar och kronor och ören. Sedan sitter vi med facit i hand och undrar, var gick det fel?