Kommunen svarar på kritiken mot snöröjningen

Vinterväghållningen är viktig för såväl fotgängare, cyklister som bilister. Norrköpings kommun och fastighetsägarna har ett gemensamt ansvar för snöröjning och halkbekämpning i kommunen.

Vi hoppas att det ska finnas en viss förståelse för att vi ibland står oss slätt mot vädrets makter, skriver Olof Carlsson, avdelningschef drift- och underhåll..

Vi hoppas att det ska finnas en viss förståelse för att vi ibland står oss slätt mot vädrets makter, skriver Olof Carlsson, avdelningschef drift- och underhåll..

Foto: Mats Andersson / TT

Insändare2021-02-17 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Väldigt övergripande fungerar vinterväghållningen via ett flertal entreprenörer som kommunen anlitar. Större gator och vägar samt vissa gång- och cykelbanor är prioriterade. Det rör sig bland annat om stråk som leder både in och ut ur Norrköping, för att så många som möjligt ska kunna ta sig till exempelvis skola, arbete och vård. 

Snöröjning påbörjas när det snöat tre centimeter och arbetet ska vara klart mellan fyra och sex timmar efter att det börjat snöa. Sedan plogas det övriga vägnätet. Av besparingsskäl har kommunen skiftat från sopsaltning till traditionell väghållning – som består av plogning och sandning – på de högst prioriterade gång- och cykelbanorna. All övrig snöröjning utförs som tidigare.

Om snön fortsätter att falla under lång tid kan det hända att snöröjarna måste börja om från början med de prioriterade stråken. Då kan det verka som om det inte redan plogats, och det tar tyvärr även längre tid innan plogbilen når övriga stråk. Vi inser att detta skapar både problem och irritation, eftersom de stråk en individ nyttjar också är de som är viktigast för just den individen, oavsett om de är prioriterade eller inte. 

Tyvärr är det svårt att hitta en bättre lösning. Om det förvarnas om större snömängder bemannar entreprenörerna upp, men när det snöar mycket, eller under en längre period kommer det i slutänden att vara i omöjligt att hinna röja undan snön i en sådan omfattning att samtliga vägar samt gång- och cykelbanor skulle vara opåverkade. 

Det prioriterade vägnätet utgör 1,5 miljoner kvadratmeter, och de prioriterade gång- och cykelbanorna 500 000 kvadratmeter. Övriga vägar samt gång- och cykelbanor utgör över 2,5 miljoner kvadratmeter, vilket säger en del om mängden yta som ska täckas in.   

Målet är att kommun, fastighetsägare och entreprenörer alltid ska arbeta med vinterväghållningen så snabbt och effektivt som möjligt. I grunden är detta en väl fungerande organisation som vi ser präglas av stort engagemang för invånarnas bästa. Vårt mål är alltid att göra vårt bästa utifrån de förutsättningar som råder. Samtidigt hoppas vi på att det ska finnas en viss förståelse för att vi ibland står oss slätt mot vädrets makter.