Skärpning polisen – ta tag i lastbilsproblemen!

Det är förfärligt, tragiskt och oacceptabelt att någon ska behöva dö på E4 när man i jobbet hjälper trafikanter med problem.

En person omkom och två personer skadades i trafikolyckan på E4 i måndags kväll, då en lastbil kolliderade med en personbil med släp och en så kallad TMA-bil.

En person omkom och två personer skadades i trafikolyckan på E4 i måndags kväll, då en lastbil kolliderade med en personbil med släp och en så kallad TMA-bil.

Foto: Thomas Möller

Insändare2022-06-02 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu måste polisen se till att det aldrig händer igen. Olyckan har sannolikt en bakgrund i att man har alltför slapp inställning till långtradartrafiken som polisen inte verkar bry sig om att kontrollera. På grund av det har det skapats ett Vilda Västern på våra motorvägar och polisen har låtit det gå allt för långt.

På våra motorvägar kör många lastbilar, både svenska och utländska. Våra motorvägar är både få och förhållandevis smala. De utländska förarna är vana vid 5-6-filiga motorvägar på kontinenten med hårda bestämmelser för lastbilar och är dessutom hårt bevakade av polis. Men när de kommer till Sverige råder Vilda Västern. 

  • Lastbilar parkerar längs med motorvägarna och lägger sig att sova. Förbjudet enligt svenska bestämmelser men polisen gör ingenting. Detta måste upphöra omgående.
  • Lastbilar lägger sig och kör i långa kolonner med korta mellanrum mellan sig. Förmodligen sparar de energi på detta sätt men det är både förbjudet och farligt. Vi andra tvingas köra om hela kolonner om 5-6 långtradare. Särskilt farligt på vintern när det är snömodd som ger dålig sikt och gör vänsterfilen hal och smal. 
  • Chaufförer har en massa saker för sig i sina hytter som de inte ska hålla på med under körning. De kokar kaffe, läser tidning, fipplar med telefon osv. 
  • Långtradare, främst från andra länder, kör om varandra och skapar på så sätt farliga situationer på motorvägarna. Plötsligt går farten ner till 70-80 och vi andra tvingas bromsa och ”lägga oss på kö”. Det här körsättet verkar vara importerat från kontinenten där man har flera filer och inte skapar oreda på samma sätt som i Sverige. Inför omkörningsförbud för långtradare så slipper vi ett farligt moment på motorvägarna.

Detta är bara några exempel på problem som ökar och som polisen inte verkar bry sig om eller inte orkar ta i tu med. Konsekvenserna är förskräckande. Den slappa inställningen leder till att vi nästan varje vecka läser om olyckor med lastbilar inblandade och avstängningar av stora genomfartsvägar på grund av bärgningar, lagning av räcken mm.

Och nu denna tragiska olycka på E4 vid Norrköping där en ung mamma och företagare dör när hon i sitt jobb har att skydda andra trafikanter. Det ska aldrig hända igen.