Reseavdraget är förlegat och behöver uppdateras

Experterna på hur jobbresan bäst sker är du och jag – inte staten.

Debattörerna menar att reseavdraget behöver uppdateras.

Debattörerna menar att reseavdraget behöver uppdateras.

Foto: Olof Carlson

Debatt2022-03-18 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 12:e april röstar riksdagen om en ny skattelättnad för arbetsresor, så vi förhoppningsvis kan lämna det förlegade reseavdraget bakom oss.

Dagens reseavdrag är utformat efter gammaldags resemönster.  Efter pandemin har många börjat jobba hemifrån ett par dagar i veckan, även på jobb som man förut inte trodde kunde skötas på distans. Då riskerar man att inte komma upp i 11 000 kronor per år i kollektivtrafikresor, och får plötsligt noll i avdrag.

Andra jobbar mer flexibelt och är fysiskt på jobbet mer varierande tider. Då måste de varje dag de tar bilen kunna redovisa att tidsvinsten jämfört med kollektivtrafiken är minst två timmar – finns det plötsligt en buss eller ett tåg som passar kan man bli återbetalningsskyldig.

Reseavdraget är utformat efter en orättvis syn på transportslag. Den som åker bil, motorcykel eller mopedbil till jobbet får avdrag på 18.50 kronor milen, medan den som åker moped, elcykel, elscooter eller något annat färdslag bara får göra ett symboliskt avdrag på 250 kronor per år. I takt med att färdslagen närmar sig varann blir det alltmer orimligt.

Reseavdraget är utformat efter en förlegad syn på glesbygd. De flesta reseavdragen har gjorts för bilresor i storstadsregioner såsom Danderyd och Nacka; förvisso inte helt centralt men knappast vad vi idag ser som verklig glesbygd.

Reseavdraget gynnar höginkomsttagare. Dagens avdrag på skatten är mycket värt för den som tjänar mycket och har hög marginalskatt, på bekostnad av låginkomsttagaren. Förutom att de flesta reseavdragen görs av höginkomsttagare, får de också behålla mer än den som redan har en tunn plånbok.

Med minst 15 kilometer till jobbet, får du avdraget utan följdfrågor, utan krav på tidsvinst och utan risk för att dagens snåriga regler gör dig återbetalningsskyldig. Den som bor i glesbygd får särskilt förmånliga villkor genom att storstadsbon med väl utbyggd kollektivtrafik har dubbla avståndsgränsen. Den med särskilda skäl att ta bilen, som sjukdom eller funktionsnedsättning, får skattelättnaden oavsett avstånd.

Klimatet, luftkvaliteten och hälsan vinner när vi kan bli mer flexibla mobilister som kombinerar olika reseslag utan att Skatteverket säger stopp. Men den stora vinnaren är du och jag, vi alla. Äntligen blir vi betrodda att resa som vi vet funkar bäst, utan att förklara oss.

Utgången av omröstningen i riksdagen är oviss; många vill profilera sig inför valet. Men att rösta nej till att ge oss makten över våra egna arbetsresor vore fel väg att gå.