Sveriges elever förtjÀnar en litterÀr kanon

Elever i Sverige blir allt sÀmre pÄ lÀsförstÄelse, visar den senaste rapporten av organisationen PISA. Utvecklingen gÄr Ät helt fel hÄll och resultatet Àr det nÀst sÀmsta sedan Är 2000.

Bland andra Selma Lagerlöfs författarskap bör ingÄ i en svensk litterÀr kanon, tycker Theo Milos, ordförande skolföreningen Cathedralis Scientia.

Bland andra Selma Lagerlöfs författarskap bör ingÄ i en svensk litterÀr kanon, tycker Theo Milos, ordförande skolföreningen Cathedralis Scientia.

Foto:

InsÀndare2024-04-07 09:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den genomsnittliga ungdomen tycker att lĂ€sning Ă€r anstrĂ€ngande och vĂ€ljer dĂ€rför mobilen i första hand. För att vĂ€nda den dystra statistiken mĂ„ste en litterĂ€r kanon med litteraturlista tas fram för att vĂ€cka lĂ€slusten. 

Sverige Ă€r ett av fĂ„ lĂ€nder i Europa som saknar en litterĂ€r kanon. I bĂ„de Norge och Frankrike finns det listor pĂ„ böcker som respektive lands skolelever ska lĂ€sa. En litteraturlista hade kunnat fungera som en gemensam referensram, dĂ€r individer delar erfarenheter och referenser. 

PĂ„ detta vis hade Sverige kunnat fĂ„ en mer sammanhĂ„llen och rikare kultur. Genom att lĂ€sa exempelvis Strindberg, Söderberg och Lagerlöf vars verk har haft betydande pĂ„verkan pĂ„ kultur och samhĂ€lle hade det ökat elevers inblick i olika historiska perioder, vĂ€rderingar och tankesĂ€tt. Texter av nĂ€mnda författare innehĂ„ller en uppsjö av teman, budskap och stilfigurer, vilket har bidragit till att fler fĂ„tt inblick i sprĂ„kets kraft. 

Dessutom har lĂ€sning en extraordinĂ€r effekt pĂ„ mĂ€nniskor som ett sĂ€tt att öka intellektet. Genom att lĂ€sa kan man ta del av författarens erfarenheter och pĂ„ detta vis bli klokare och förbĂ€ttra sitt kritiska tĂ€nkande. 

I en tid av falska nyheter pĂ„ sociala medier Ă€r boklĂ€sning mer nödvĂ€ndigt Ă€n nĂ„gonsin. MĂ€nniskors öppenhet för nya idĂ©er och perspektiv och sĂ„ledes tolerans gentemot nya kulturer ökar med gediget boklĂ€sande eftersom man fĂ„r uppleva hĂ€ndelser i andras liv. För att uppnĂ„ samma resultat i hela landet behövs en litteraturlista som gör det lĂ€ttare för lĂ€rare och elever att veta vilka böcker som Ă€r av vikt. 

Man kan hĂ€vda att en litterĂ€r kanon hade lett till en statisk syn pĂ„ litteratur och förbisett nya perspektiv men under en tid av hastiga förĂ€ndringar behövs en stabil grund som samhĂ€llet vilar pĂ„. 

Det hade frĂ€mjat kunskap, förstĂ„else och kreativitet i samhĂ€llet. Är detta inte precis vad förĂ€ldrar, lĂ€rare och arbetsgivare efterfrĂ„gar? Med en litteraturlista hade fler elever vĂ€ckt lĂ€slusten och förhoppningsvis gjort det till en betydande del av deras liv. 2006 var frĂ„gan om en litterĂ€r kanon nĂ„got som diskuterades flitigt. Nu har det gĂ„tt 18 Ă„r och denna debatt behöver tas upp pĂ„ nytt med största möjliga allvar.